Stopt competentieontwikkeling Procurement?

De ontwikkelingen aan de leverancierskant worden steeds bepalender voor de strategie van uw organisatie of zouden dat misschien moeten zijn. De nieuwe businessmodellen die ontstaan door de technologische ontwikkelingen vinden veelal hun oorsprong aan de leverancierskant. Iedereen is het er wel over eens dat we aan de vooravond staan van grote veranderingen die weinig supply chains ongemerkt voorbij zullen gaan. Wat is straks de toegevoegde waarde van uw organisatie in de dynamische supply chain waarin u opereert. Transparantie en flexibiliteit binnen supply chains maakt dat “excellence” sneller beloond wordt en “average” eerder wordt afgestraft. Kansen en bedreigingen die snelheid en wendbaarheid  vereisen.

 

Op strategisch niveau ligt de focus vaak op klant en operatie. Om de juiste koers te blijven varen zal de strategische aandacht, met de ontwikkelingen van vandaag, onherroepelijk verschuiven naar de leverancierskant.

 

Is uw organisatie er klaar voor om op strategisch niveau de aansluiting met de leveranciersmarkt optimaal inhoud te geven? Procurement worstelt met haar positie en heeft moeite om de stap van operationeel/tactisch naar strategisch te zetten. Niet zo gek wanneer kostenbeheersing altijd al als “heilige graal” wordt gezien. Dit is bepalend voor de competenties waarover Procurementorganisaties vandaag beschikken. Onderzoek wijst uit dat er een groot verschil zit tussen de competenties die belangrijk zijn voor operationeel/tactische Procurement en strategische Procurement. Wanneer Procurement de strategische aansluiting met de leveranciersmarkt wil realiseren zal er geinvesteerd moeten worden in de competenties van de Procurementorganisatie.

 

Recent onderzoek van Di-Mens laat zien dat voor 2019 bezetting van de Procurementorganisatie en opleiding van de Procurementorganisatie uit de top 3 prioriteitenlijst van Procurement zijn verdwenen. Noemde in 2018 40% van de Procurementmanagers “bezetting” en “opleiding” als een van de 2 prioriteiten voor Procurement, nu is dat gehalveerd tot 20%. Begrijpelijk nu de markt op volle toeren draait en het invullen van de klantwens topprioriteit is met veel uitdagingen in een krappe markt. Operationeel/tactisch is Procurement “key” en in haar element. Toch blijft het belangrijk om oog te houden voor de competentieontwikkeling van de organisatie en de ontwikkeling naar strategisch Procurement door te zetten. Dit zou wel eens onverwacht snel doorslaggevend kunnen zijn voor het resultaat van de hele organisatie.

 

Het rapport “Ontwikkeling positie management Procurement 2019”  kunt u opvragen via markvangaal@di-mens.nl.

Auteur Mark van Gaal
Publicatiedatum 4-3-2019 8:00
Share: