Procurement; carrièrefuik?!

Procurement worstelt met de positie die het inneemt binnen organisaties. De ambitie is vaak strategischer dan de realiteit. Vanuit de leveranciersmarkt waarde toevoegen voor de klant vanuit een betere aansluiting met de business als droomscenario. Dit wordt door Procurement als belangrijk ontwikkelpunt genoemd (Di-Mens rapport “Ontwikkeling positie management procurement 2019). Het blijft lastig om kostenbeheersing te relativeren en de strategische impact op de organisatie te verbeteren. Organisaties missen hierdoor bewust of onbewust kansen in de dynamische markten van vandaag. Ook knelt dit fenomeen met de carrièrekansen van procurement professionals. Na de enorme slag die gemaakt is om procurement te professionaliseren zijn veel professionals toe aan de volgende stap die niet altijd vanzelfsprekend is. Wanneer je door wilt pakken in jouw strategische ontwikkeling binnen procurement zijn 2 vragen essentieel om te stellen.
a In hoeverre maakt Procurement deel uit van de core activiteit van de organisatie
b In hoeverre sluit het leiderschap van procurement aan met de business
Deze factoren bepalen in belangrijke mate de ruimte voor jouw strategische groei binnen procurement.