“Waardemanagement” is doorbraak Procurement

Corona heeft de aandacht van organisaties voor 2 belangrijke trends een boost gegeven. Ten eerste is er de versnelling in de acceptatie van technologische ontwikkelingen wat een ongekende dynamiek in succesvolle businessmodellen genereert. Daarnaast zijn de rauwe randen van het neoliberalisme en de eendimensionale aandacht voor aandeelhouderswaarde in ons gezicht ontploft. Dit zorgt voor een bredere kijk op stakeholderwaarde en meer aandacht voor de menselijke maat.
Door deze intensieve trends is de bepaling van de waarde die een organisatie realiseert voor haar klanten in een 8-baan terecht gekomen. Spannend omdat het creëren van waarde toevallig wel de essentie van elke organisatie is, dus alle hens aan dek! Hierbij rijst de vraag of “traditionele” organisaties nog de winnaars van morgen kunnen zijn. Moderne organisaties die mensgericht en wendbaar zijn, aandacht hebben voor meerdere stakeholders en samenwerking als een belangrijke manier zien om waarde te creëren maken duidelijk meer kans.
Waardecreatie, die in de matrix van ontwikkelingen ook nog rendabel is, wordt dus steeds complexer. Deze complexiteit schreeuwt om samenwerking en inclusiviteit. Zowel Intern als extern, om de gewenste waarde voor de verschillende stakeholders te kunnen definiëren en realiseren. Alleen lukt het echt niet meer als professional, afdeling of organisatie. Hier ligt voor veel organisaties de uitdaging. Kort door de bocht zijn veel “traditionele” organisaties gericht op winst en top down georganiseerd in functionele silo’s. Niet ideaal om alle signalen op te vangen en opperste wendbaarheid te realiseren.
Gelukkig vinden traditionele “Angelsaksische” organisaties steeds meer hun tegenhanger in organisaties met een “Rijnlandse” cultuur, waarbij de menselijke maat leidt tot samenwerking en wendbaarheid resulterend in multidimensionale waardeontwikkeling.
De trend van samenwerking om tot waardeontwikkeling te komen opent deuren voor Procurement. In “traditionele” organisaties opereert Procurement vaak in een silo, top down aangestuurd door de business. Lastig om hieruit te klimmen en vanuit de klantwaarde horizontaal samen te werken met alle disciplines binnen de organisatie. Dit terwijl leveranciers gemiddeld meer dan 60% van de klantwaarde bepalen. Wanneer waarde meer bottom up en in samenwerking met andere disciplines en externe stakeholders bepaald en gerealiseerd wordt ligt hier een gapende ruimte voor procurement om een vooraanstaande rol te spelen in het optimaliseren van deze waarde. Modern leiderschap die de silo Procurement overstijgt zal hierbij essentieel zijn.
Procurement heeft decennia geworsteld met haar positie die beperkt aansluit bij de business. Het wordt duidelijker dat binnen traditionele “Angelsaksische” organisaties het realiseren van integratie met de business zwemmen tegen de stroom in is geweest. Resultaat is wel een introverte discipline die er het beste van heeft gemaakt. Nu Procurement de huidige stroomversnelling mee heeft zal Procurement zich op nieuw terrein begeven, waar wel andere eisen worden gesteld. Hoogste tijd om door te pakken en klaar te zijn om de nieuwe rol te pakken, in het belang van Procurement professionals, maar met name in het belang van organisaties die op een onstuimige zee moeten laveren.
Veranderen is altijd moeilijk totdat het mes op de keel staat. Nu de geest van samenwerken en verbinden uit de fles is worden de kaarten opnieuw geschud, waarbij de toegevoegde waarde van Procurement een nieuwe dimensie krijgt.
Di-Mens
Leiderschap in Procurement