“Kostenbeheersingsbubbel” is hygiëne Procurement

Wanneer je tijdens een romantische afspraak in de verleiding komt uit te leggen hoe vaak je doucht en je tanden poetst vergeet het dan maar. Een grotere hindernis om gezamenlijk de volgende stap te zetten is er niet. Kostenbeheersing is voor Procurement als persoonlijke hygiëne. Het is voorwaarde om samen met de business waarde voor de klant te kunnen creëren. Uiteindelijk is de business daarin geïnteresseerd en niet in kosten. De business moet er dan wel van overtuigd zijn dat de kosten onder controle zijn. Die overtuiging wordt zeker niet versterkt wanneer het gesprek over kostenbeheersing blijft gaan. Straks gaan ze jou nog uitleggen hoe je het moet doen. Wanneer Procurement wil dat het gesprek over waardecreatie gaat moet het zelf uit de “kostenbeheersingbubbel” stappen, wat alleen kan wanneer hierover geen twijfel bestaat en Procurement dit ook durft te claimen. Het leiderschap dat hierbij nodig is wordt steeds crucialer om met procurement de volgende stap te kunnen zetten. De bewustwording hierin groeit bij zowel business als Procurement wat de brandstof voor de ontwikkeling van de benodigde competenties van Procurement zou kunnen zijn.
Auteur van Gaal
Publicatiedatum 07-06-2019 2:50 PM
Share: