Procurement en de as van frisse lucht

De mate waarin een procurement professional “extern” gericht is zegt iets over de positie van Procurement. In mijn jarenlange praktijk van bemiddeling een belangrijke parameter bij het kwalificeren van procurement professionals en procurement organisaties.

Hoe meer Procurement in “the heat of the kitchen” van de organisatie acteert, hoe groter de impact op het bedrijfsresultaat is en hoe vanzelfsprekender de positie van Procurement. Hoe sterker de positie van Procurement, hoe meer men zich op de markt richt of kan richten. Hierdoor versterkt ook de positie van procurement en daarmee van de hele organisatie op de leveranciersmarkt. Dit levert resultaat op en daarmee is de circel rond.  De positie van Procurement is verder versterkt. 

Hoe verder Procurement van de kernactiviteit/kerndoelen af opereert, des te meer besteden procurement professionals tijd “intern” aan de stakeholders met alle gevolgen voor de impact van Procurement en daarmee voor de positie van Procurement. Hoe kan Procurement deze circel doorbreken en een optimale aansluiting met de business realiseren? Hoe is het met de frisse lucht binnen uw Procurement organisatie gesteld?

Auteur Mark van Gaal
Publicatiedatum 2-4-2019 7:00
Share: