Carrièrestappen voor Procurementleaders

Aanhaken of afhaken!

Waar sta je als Procurementleader in je ontwikkeling en wat is de ideale volgende stap. Moet ik deze stap bij mijn huidige organisatie zetten, of ergens anders gaan zoeken naar groener gras. Blijf ik binnen Procurement of moet ik me nu toch echt breder gaan ontwikkelen. Waar moet ik op letten, wat is de beste timing. Overpeinzingen die  op rustige momenten voorbij komen. Kortom zit je op het juiste paard en vind je het nog leuk?  

Onderzoek van de laatste jaren door Di-Mens gedaan bij Procurementleaders en Boardmembers laat zien dat de eerste groep over het algemeen voldoende tevreden is over de organisatie waar men werkt en men redelijk positief staat tegenover een volgende stap binnen Procurement. Niet om je vingers bij af te likken zullen we maar zeggen. Liever zouden Procurementleaders met “waardeontwikkeling voor de klant” bezig zijn, maar men voelt zich gevangen in de druk op “kostenbeheersing”. Boardmembers daarentegen geven “waardeontwikkeling voor de klant” als belangrijkste thema voor Procurement aan. Vanaf Mars bekeken lijkt er sprake van twee bubbles die elkaar “nog” niet hebben gevonden.

Binnen Procurement zelf heerst steeds meer de overtuiging dat Procurement de volgende stap moet maken in het belang van de organisatie. De exponentiële dynamiek in waardeontwikkeling voor de klant wordt steeds meer gevoed door de leveranciersmarkt. Een groeiende impact van leveranciers op rendement, waardeontwikkeling voor de klant, riskmanagement en duurzaamheid voor organisaties is het gevolg. Wanneer organisaties niet op strategisch niveau het belang van de leveranciersmarkt meewegen in hun beslissingen, bepalen ze hun strategie in feite geblinddoekt. De druk op Procurement om de volgende stap te zetten en te integreren met de business wordt steeds sterker. Een mooi vooruitzicht met spannende uitdagingen. Toch blijken er flinke hobbels op dit traject te liggen en zeker niet alleen bij Procurement.

Zoals gezegd, er liggen enorm veel uitdagingen voor Procurement, maar ben jij ook goed gepositioneerd om bij deze ontwikkeling aan te haken en de rol te spelen die bij je past? Antwoorden op vragen als "wat is de dynamiek binnen de supply chain van jouw organisatie" en in hoeverre jouw organisatie integraal vanuit de klant opereert, zijn belangrijke ingrediënten voor de flow waarin Procurement en dus jouw ontwikkeling kan komen of wellicht al is. Zeker het antwoord op de tweede vraag zegt iets over de ruimte die er ligt voor Procurement. Het ontstijgen van de zuil Procurement is een belangrijke voorwaarde voor de strategische ontwikkeling van Procurement.

Over het algemeen zien we de volgende praktijk en wat betekent dat voor jou?

Procurement opereert als een zuil binnen de organisatie en dan is het een stuk lastiger om de aansluiting met de business te realiseren en strategisch het spel mee te kunnen spelen. Procurement loopt in feite achter de business aan. Operational Excellence is in dit geval het hoogst haalbare. Veel Procurementorganisaties blijven herkauwen op de laatste 5%. Het is niet voor niets dat 90% van de Procurementleaders in Nederland aangeeft dat ze de doelstellingen de laatste 2 jaar hebben gerealiseerd of overtroffen. Hard werken binnen beperkte kaders, maar is het nog in lijn met jouw ambitie? Wil je verder reiken dan “Operational Excellence” en de ontwikkeling doormaken naar strategische impact op de organisatie?  Dit kan een fantastische reis zijn die je buiten de gebaande paden, nieuw elan brengt. Je zult wel harde noten moeten kraken (lees “Procurementleaders in 5 stappen naar strategische impact” https://www.di-mens.nl/blogs/1/698z22-procurement-leaders-in-5-stappen-naar-strategische-impact- ). Is jouw conclusie dat deze uitdaging binnen jouw actuele organisatie niet mogelijk is, maar je wilt het wel, dan weet je waar je op moet letten wanneer je op zoek gaat naar een andere organisatie. Het gras blijkt echter niet altijd groener elders en voor je het weet ben je met hetzelfde “trucje” bezig. Weliswaar meer spend, complexer en meer salaris maar je maakt geen strategische ontwikkeling door. Positie daar gaat het om! Het kan nog altijd interessant zijn, maar je werkt minder aan het selectiecriterium voor de procurementleader van de toekomst; “businessleadership”.

Een andere mogelijkheid om strategische impact op de organisatie te realiseren is de zuil te ontstijgen en een bredere verantwoordelijkheid aan te gaan, misschien bij een kleinere organisatie.

Heel concreet herkennen wij de volgende situaties bij het adviseren van Procurementleaders over de volgende stap:

  • Je opereert als Procurement in de “Procurement zuil” met Operational Excellence als ultieme doel. Weinig ruimte om de Business Aansluiting te ontwikkelen. De volgende keuzes zijn dan mogelijk:
    • Je bent tevreden met de gegeven dynamiek bij je huidige organisatie of elders;
    • Jouw expertise in “Operational Excellence” vermarkt je  als zelfstandige;
    • Je zoekt meer businessaansluiting van Procurement of ruimte deze te ontwikkelen bij een andere organisatie;
    • Je zoekt een bredere verantwoordelijkheid dan Procurement alleen binnen of buiten de organisatie;
  • Je opereert met Procurement in de “Procurement zuil” en er zit rek in de ontwikkeling van de “Business Aansluiting”
    • Je pakt de leiding in de ontwikkeling van de “Business Aansluiting” met verfrissend nieuw elan;
    • Dezelfde uitdaging bij een andere organisatie;
    • Je zoek een organisatie waar de “Business Aansluiting” van Procurement vanzelfsprekend is (nog schaars). Je maakt daarbij meerdere stappen tegelijk in je ontwikkeling;
    • Je gaat voor een bredere verantwoordelijkheid dan Procurement binnen of buiten de organisatie;
  • Je opereert met Procurement in een organisatie waar de positie van Procurement vanzelfsprekend is (schaars).
    • Met de dynamiek in waardeontwikkeling voor de klant en de rol van leveranciers hierin, heb je een uitermate interessante positie om vanuit een strategische verantwoordelijkheid bij te dragen aan het succes van de organisatie in een uitdagende tijd;
    • Je bent uitstekend voorgesorteerd voor een bredere businessverantwoordelijkheid, eventueel vanuit de board.

Nadenken over de ontwikkeling  van “Business Aansluiting Procurement” binnen jouw organisatie is wezenlijk, al is het maar voor je eigen ontwikkeling!

Uiteraard hebben jouw keuzes te maken met jouw ambitie, de kennis en ervaring die je hebt opgedaan en het niveau waarop je acteert. Het is in ieder geval belangrijk jezelf bewust te zijn van de ontwikkelingen en mogelijkheden binnen Procurement. Sluiten de mogelijkheden binnen jouw organisatie wel aan bij jouw ambitie en misschien wel het belangrijkste; wat is dan jouw ambitie? Te lang in de “verkeerde” trein blijven zitten maakt de “carrièrefuik” voor Procurementprofessionals te vaak tot een soms harde realiteit. Maar wat is dan te lang? Wat is de beste timing?  In een wereld in transitie binnen een discipline die de toekomst heeft is dat overzicht best lastig.

Meer weten? www.Di-Mens.nl

Auteur Mark van Gaal
Publicatiedatum 12-12-2020 7:56
Share: